Mídia e profecia em Jeremias: quem fala em nome do povo?
Keywords:
Profecia, Propaganda midiática, Falsos profetasAbstract
Based on Jeremiah 28,1-17 we try to identify ideological disputes in Judaic society from VII/VI centuries B.C., since the Prophets were connected to different and opponent sides of society. We understand that prophetic voices in that moment were conflicting, becoming difficult to distinguish between a real prophet and a false one. We conclude that an authentic prophecy is closely related to the ideal of an equalitarian and solidary society.
References
CARAMELO, F. A sociedade de Judá perante as invasões neobabilônicas do século VI aC: clivagens sociais e políticas. Arquipélago. História, v. 11, p. 67-88, 1989. Disponível em: http//repositorio.uac.pt/ – Acesso em 05/12/2016.
FOHRER, G. A História da Religião de Israel. São Paulo: Academia Cristã/Paulus, 2012.
MORAES, D. Comunicação, hegemonia e contra-hegemonia: a contribuição teórica de Gramsci. Revista Debates, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 54-77, jan./jun. 2010.
PORATH, R. Profetas, interlocutores indispensáveis neste “Fim da História”. Um diálogo com o profeta Habacuque. Estudos Teológicos, v. 33, n. 1, p. 26-36, 1993.
SICRE, J.L. A Justiça Social nos Profetas. São Paulo: Paulinas, 1990.
_______. Profetismo em Israel. O profeta, os profetas, a mensagem. Petrópolis: Vozes, 1996.
SCHREINER, J. Palavra e Mensagem do Antigo Testamento. 2. ed. São Paulo: Teológica, 2004.
SCHWANTES, M. Profecia e Organização. Anotações à luz de um texto (Am 2,6-16).
Estudos Bíblicos, v. 5, Petrópolis: Vozes, p. 26-39, 1985.
____________. Sofrimento e esperança no exílio. História e teologia do povo de Deus no século VI aC. São Leopoldo: Oikos. 3. ed., 2009.
VITÓRIO, J. Jeremias, profeta crítico do poder imperial. A hegemonia e a grandeza babilônica, numa leitura profética da história, à luz da fé. Estudos Bíblicos, v. 30, n. 120, p. 389-412, out./dez., 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Célia Maria Patriarca Lisbôa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.